Posláním služby Osobní asistence pro osoby s poruchami autistického spektra je poskytnout pomoc a péči těmto osobám při zvládání každodenních aktivit a činností, využívání běžně dostupných služeb, aktivním trávení času a zajištění bezpečnosti po dobu nepřítomnosti pečující osoby v domácnosti klienta.
Služba je určena osobám ve věku od 1 do 64 let s diagnostikovanými poruchami autistického spektra nebo s podezřením na PAS ve fázi diagnostiky (včetně dětí s poruchami komunikace a sociální interakce do 7 let včetně), které vyžadují dohled a péči s pobytem na území Pardubického kraje.
Okamžitá kapacita služby je 10 klientů z Pardubického kraje. V případě, že je kapacita naplněna, zájemce o službu OA je na základě svého souhlasu zařazen do seznamu čekatelů. Zařazení do seznamu čekatelů může zájemce odmítnout.
Výše uvedených cílů služba OA dosahuje nabídkou těchto činností:
ORP Pardubice, ORP Lanškroun
Přednostně bude služba poskytována v ORP Pardubice a ORP Lanškroun. V případě volné kapacity bude služba poskytovaná i na jiném území Pardubického kraje.
Pondělí 7:00 – 18:00 (terénní forma)
Úterý 7:00 – 18:00 (terénní forma)
Středa 7:00 – 18:00 (terénní forma)
Čtvrtek 7:00 – 18:00 (terénní forma)
Pátek 7:00 – 18:00 (terénní forma)
O sobotách, nedělích, svátcích a v čase mimo stanovenou provozní dobou lze službu poskytnout s ohledem na potřeby klienta a dle volných kapacit poskytovatele.
Cena služby se řídí aktuálním ceníkem úhrad za služby, který je zájemci předán v tištěné podobě v průběhu jednání o poskytování služby. Ceník je zveřejněn na webových stránkách organizace.
Zájemce o službu kontaktuje sociálního pracovníka nebo ředitelku organizace – osobně, telefonicky, písemně, emailem sám nebo prostřednictvím zákonného zástupce/pečující osoby.
Na základě uvedeného kontaktu je domluvena osobní schůzka, která bude probíhat v místě bydliště zájemce. Na této schůzce je zájemce o službu seznámen s průběhem poskytování služby, podmínkami jejího poskytování, metodami práce. Poskytovatel také zjišťuje očekávání zájemce od služby, získává informace a postupuje dle aktuální metodiky služby.
Pokud zájemce o službu má zájem o poskytování sociální služby a splňuje kritéria daná cílovou skupinou, je s ním sepsána Smlouva o poskytování sociální služby Osobní asistence pro osoby s PAS. Podpisem smlouvy se zájemce o službu stává klientem služby.
Osobní asistence pro osoby s PAS je službou terénní. Klient má přiděleného svého osobního asistenta (sociálního pracovníka/pracovníka v sociálních službách), který dle dohody s klientem poskytuje službu osobní asistence v přirozeném prostředí klienta, tzn. v jeho domácnosti nebo na místě, která sám klient určí. Vedoucí služby, osobní asistent nebo sociální pracovník s klientem (příp. se zákonným zástupcem/pečující osobou) domlouvá konkrétní zakázku – plán osobní asistence. Kontrola plnění plánu osobní asistence, popř. jeho aktualizace probíhá pravidelně dle metodiky služby.
Klient může vypovědět smlouvu o poskytování služby bez udání důvodu. Výpovědní lhůta pro výpověď danou klientem činí 14 dní ode dne doručení poskytovateli. V případě potřeby poskytovatel zajistí návaznost poskytování dalších sociálních služeb.
Poskytovatel může smlouvu ukončit pouze písemně, a to 14 dní s předstihem s tím, že klientovi sdělí důvody, osvětlí mu je srozumitelným způsobem.
Služba může být vypovězena na základě:
Proběhne za podmínek, že se takto dohodnou obě smluvní strany.
Tato fakultativní služba poskytuje individuální přepravu klienta osobní asistence pro osoby s PAS osobním automobilem. Přepravovat je možné pouze klienta služby, nikoli jeho doprovod, např. ze strany rodiny. Tato fakultativní služba nenahrazuje Taxi službu a je poskytována pouze v oprávněných případech.
Bližší informace k přepravě klienta osobním automobilem naleznete v sekci Ke stažení.
Provoz sociální služby osobní asistence je spolufinancován z ESF+ prostřednictvím OPZ+, SR ČR a Pardubickým krajem v rámci realizace projektu Podpora dostupnosti sociálních služeb v Pardubickém kraji, reg.č. CZ.03.02.01/00/22_003/0000408.